Till innehållet
Till innehållet

Frågor och svar om bostadssök

För dig som står i våra köer och söker bostad. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren.

Vill du veta mer än de svar du får här?

På vår sida om Tunabyggens uthyrningsregler finns reglerna sammanfattade. Du kan också ladda hem och skriva ut broschyren med alla detaljerna.

Frågor och svar

1. Logga in på Mina sidor

Måste man ha BankID för att logga in eller registrera sig?

Du kan logga in på Mina sidor med både BankID och med användarnamn och lösenord. Kommer du inte in med ditt gamla användarnamn och lösenord behöver du kontakta Kundcenter för att få ett nytt. Skicka e-post om detta till info@tunabyggen.se så mailar vi en aktiveringslänk till dig.

Du kan registrera dig med både BankID och utan fullständigt personnummer.

2. Påminnelse inloggning

Får man en påminnelse när det är dags att logga in för att inte ramlar ur kön?

Vi skickar ut ett e-postmeddelande till dig en månad innan din köplats inaktiveras och din kötid nollställs. OBS! Det är viktigt att du har uppdaterad kontaktinformation på Mina sidor så att vi skickar till rätt e-postadress.

3. Erbjudanden

Varför får jag inga erbjudanden fast jag står i kö?

För att få ett erbjudande på en lägenhet måste du aktivt anmäla ditt intresse på ett av våra lediga objekt. När du hittat ett passande objekt klickar du på Anmäl intresse och loggar in på Mina sidor. Är du bland de tio med flest köpoäng får du ett erbjudande. Först i tur är den med flest köpoäng.

För mera information om ansökningsprocessen, se Tunabyggens uthyrningsregler: Så söker du lediga objekt. Länk finns överst på sidan.

4. Automatiska utskick utifrån egen bevakning

Finns automatiska utskick om lediga lägenheter? Och kan man stå i kö på en viss adress och få en notis när något blir ledigt?

Du kan få automatiska e-postutskick från systemet om du lägger in en bevakning.
Du kan lägga en bevakning baserat på t ex storlek på lägenhet (antal rum och boendeyta), hyra och område.

Logga in på Mina sidor, så kan du lägga bevakningar på sidorna för lediga för bostäder, bilplatser och förråd. Se instruktionerna på respektive sida. Då får då e-post från oss med passande objekt när de läggs ut som lediga.

5. Ge bort köpoäng

Kan jag ge bort mina köpoäng till t ex barn eller barnbarn?

Nej. Dina köpoäng är personliga! De kan inte överlåtas eller läggas ihop med någon annans köpoäng för att få fler gemensamma köpoäng. Till exempel kan inte en förälders- eller vårdnadshavares köpoäng överlåtas till dennes barn.

6. Status köpoäng vid intresseanmälan

Varför ser man inte vem som har mest köpoäng när man anmält intresse på en lägenhet? Och hur vet man hur man ligger till?

Det syns inte någon status utifrån köpoäng. Detta är information som hela tiden ändras beroende på vilka som anmäler sitt intresse. Det skulle därför kunna bli missvisande.

7. Kötid till olika områden

Jag vill kunna se hur lång tid det tar att få en lägenhet i vissa områden.

Tyvärr finns inte den funktionen i vårt fastighetssystem.

8. Individuella bedömningar

Varför gör ni inte individuella bedömningar av vem som behöver lägenheten mest istället för kösystem? Till exempel om man behöver separera.

Vårt ansökningssystem bygger i första hand på köpoäng. Men en liten del av våra lägenheter tilldelas via förtur genom till exempel kommunala kontrakt eller näringslivs-/jobbförtur.

Det är viktigt att känna till att förtur inte gäller akuta bostadsbehov. Det gäller inte vid bostadslöshet, separation/skilsmässa, trångboddhet, störande omgivning, vantrivsel eller av ekonomiska skäl.

Bostad Direkt!

Behöver du en bostad snabbt? Håll ett öga på Bostad Direkt!

  • Här gäller först-till-kvarn principen utan ködagar under förutsättning att du uppfyller våra grundkrav.

9. Hyreskontrakt

Det är svårt att få lägenhet!

Eftersom våra bostäder tilldelas utifrån köpoäng är det viktigt att du registrerar dig och samlar köpoäng. Du ska också uppfylla våra grundkrav för att kunna tilldelas ett hyreskontrakt. Se Tunabyggens uthyrningsregler. Länk finns överst på sidan.

10. Uthyrningsprocessen

Varför kan uthyrningen ta lång tid från att man anmält sitt intresse tills beskedet. Och därefter blir det väldigt kort tid till inflytt?

Uthyrningsprocessen kan ta olika lång tid, beroende på antal sökande. Det lediga objektet kan också ha annonserats ut tidigare, därav kortare tid till inflytt eller omgående inflytt.

I informationen om det lediga objektet finns alltid information med från och med när lägenheten är ledig, dvs inflyttningsbar.

För mera information om ansökningsprocessen, se Tunabyggens uthyrningsregler: Så söker du lediga objekt. Länk finns överst på sidan.

11. Köpoäng nollas vid tilldelning och flytt

Varför nollas köpoängen när man får en lägenhet?

Våra regler är sådana att när du tilldelats lägenhet hos Tunabyggen har du förverkat dina dittills samlade poäng. Däremot börjar du att samla nya köpoäng från den dagen du flyttar in hos oss. I de fall, där vi godkänt en medsökande, nollställs också köpoängen för den som är medsökande.

Varför får jag inte behålla mina köpoäng när jag flyttar från Tunabyggen?

Du samlar automatiskt poäng när du bor hos oss för att kunna flytta inom Tunabyggen. Väljer du att flytta från Tunabyggen nollställs din köpoäng. För att börja samla köpoäng igen loggar du in på Mina sidor och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Senast uppdaterad: