Tillgänglighetsredogörelse
Här beskriver vi hur tillgänglig tunabyggen.se är och hur vi planerar att åtgärda brister. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.
Här beskriver vi hur tillgänglig tunabyggen.se är och hur vi planerar att åtgärda brister. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.
AB Stora Tunabyggen ansvarar för denna webbplats. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Här beskrivs hur tunabyggen.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vår ambition är att uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa WCAG 2.1 på nivå AA.
Tyvärr kommer vi inte att uppnå denna nivå med vår nuvarande webbplats som inte kommer att utvecklas och åtgärdas mer än på webbredaktörsnivå. Vi står inför produktionen av en helt ny webbplats, som beräknas vara klar den 15 april 2021.
Webbplatsens funktion, undantag och brister
I början av 2020 gjordes en genomgång enligt webbtillgänglighetsdirektivet och hur väl tunabyggen.se uppfyller kraven på tillgänglighet. De sidor som granskades fick godkänt enligt kraven för tillgänglighet. Överlag fungerar webbplatsen bra, även i olika skärmstorlekar och med olika typer av hjälpmedel.
Däremot förekommer mindre fel och några tydliga brister.
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen och eller funktioner och dess innehåll inte är tillgängligt och för närvarande uppfyller webbplatsen delvis inte kravet på tillgänglighet enligt WCAG 2.1 nivå AA.
Anledning till undantag:
Vi arbetar med att byta ut vårt nuvarande fastighetssystem, vilket vår nuvarande webbplats är tätt sammanlänkad med och specialanpassad för. I samband med detta arbetar vi också med att utveckla en helt ny webbplats som når tillgänglighetskraven. Den nya webbplatsen (tunabyggen.se) planeras att lanseras den 15 april 2021.
Detta innebär tyvärr att vi inte kommer åtgärda vissa tillgänglighetsbrister, då kostnaden och arbetstiden för ändringarna inte motiverar den korta kvarvarande livslängden för webbplatsen.
Webbplatsens brister som inte kommer att åtgärdas innan en ny webbplats lanseras våren 2021:
- Brister i kod: html-validering av kod brister i vissa fall, låga kontrastvärden i färg, fel tab-ordning i menyn och brister i anpassning till dynamisk meny, rubrikkodning, vissa alt-texter saknas designelement som vi inte själva kan redigera, etc.
- Labels: Aria-labels saknas på t ex ikoner på startsidan, för meny i mobilläge och för ikoner för sociala medier. Label-element saknas i sökrutan i menyn.
- Tangentbordsstyrning: Navigation via tangentbord är inte optimalt.
- Pdf-dokument: Vi kommer inte att arbeta om webben för att tillgängliggöra all text som idag ligger i pdf-dokument på html-sidor. Det kan också hända att vissa pdf-dokument inte är tillgängliga fullt ut, dvs vissa formulärfält kan sakna label. Våra vanligast använda blanketter och dokument håller dock just på att tillgänglighetsanpassas.
- Formulär: Endast röd stjärna visar obligatoriskt fält.
- Formulär på Mina sidor: Något formulärfält på Felanmälan är ej korrekt kopplat med label. Brist i feltext och placering av den förekommer under Mina kontaktuppgifter.
- Filmer: Våra filmer är textade, och arbetet med beskrivning och syntolkning pågår.
- Språk: Vi saknar möjligheten att ange språkförändringar i koden, vilket gäller för sidorna Student och under informationsfilmer.
Ej godkänd: 1.1.1 / 1.3.1 / 1.3.5 / 1.4.3-5 / 1.4.10-12 / 2.1.1-2 / 2.4.1 / 2.4.6 / 2.4.7 / 3.1.2 / 3.3.1 / 4.1.1
Behöver förbättras: 1.3.1 / 1.4.1 / 1.4.10 / 2.4.3-4 / 3.3.2-3 /
Vi strävar efter att tunabyggen.se ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett till exempel funktionsnedsättningar och oberoende av vilka hjälpmedel som används.
Vi försöker att i möjligaste mån hantera och uppväga de brister i tillgänglighet som finns på tunabyggen.se genom att man som intressent/hyresgäst också ska kunna kontakta oss på andra sätt. Vi har bland annat ökat tillgängligheten till personlig service via telefon och via besök till vårt Kundcenter.
Kontakta oss om du upplever hinder
Kontakta oss om du på grund av ovanstående, eller av andra brister, hindras från att ta del av vår digitala service. Vi kommer att försöka åtgärda problemen alternativt se till att du får den service du behöver på annat sätt, genom andra kontaktsätt.
Kontakt till Kundcenter för hyresgästfrågor:
Öppettider för telefon och besök, måndag till fredag kl. 07-16.30
Telefon för frågor och felanmälan: 0243 – 733 00
E-post: info@tunabyggen.se
Kontakt i tillgänglighetsfrågor för webben:
E-post: marknad@tunabyggen.se
Telefon: 0243-733 00, be att få tala med någon på Marknad om tillgänglighet på tunabyggen.se
Eller via formuläret:
Kontaktformulär
Kontakta tillsynsmyndigheten
Du kan vända dig till Myndigheten för digital förvaltning om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet eller hanterar dina synpunkter.
Till hemsidan för DIGG: Anmäl bristande tillgänglighet till Myndigheten för digital förvaltning
Denna redogörelse uppdaterades 2020-09-21.