Till innehållet
Till innehållet

Hållbarhetsrapport

Hållbar utveckling förutsätter helhetssyn och en långsiktig strategi, både ur ett lokalt och ett globalt perspektiv. Tunabyggen sätter fokus på hållbarhet i alla delar av verksamheten för att främja en mer hållbar framtid. Genom ett löpande förbättrings- arbete strävar vi efter att erbjuda boendemiljöer som är hållbara, sunda och trygga för att möta behoven nu och i framtiden.

Texten i avsnitten presenteras i sin helhet, däremot saknas vissa diagram. Vi presenterar inte avsnittet Framtiden och GRI-index. 

Intressent- och väsentlighetsanalys

Intressentanalys

Våra intressenter är på olika sätt engagerade i vår verksamhet eller påverkas av den. Deras förväntningar på oss kan variera avsevärt. För att förstå dessa förväntningar arbetar vi med att skapa dialog, samla in synpunkter i olika sammanhang och genom att använda olika kommunikationskanaler.

För att säkerställa att vår verksamhet skapar värde analyserar vi vår dialog med intressenterna samt resultatet av deras feedback.

Genom att genomföra en intressent- och väsentlighetsanalys får vi möjlighet att fatta välgrundade beslut och utveckla hållbara strategier som möter behoven hos våra olika intressenter. Det underlättar även en effektiv kommunikation och stärker våra relationer, vilket är avgörande för vår långsiktiga framgång och hållbarhet.

Vilka: Anställda, Ledarna, Vision, Fastighetsanställdas förbund, Akademikerförbunden i Fastigo, potentiella medarbetare, praktikanter, studentmedarbetare, examensarbete, doktorander.

Dialogform: Medarbetarundersökningar, facklig samverkan och förhandling, medarbetarsamtal, lönesamtal, arbetsplatsträffar, introduktion, informationsmöten, intranät och daglig dialog på olika sätt, samarbete med skolor och andra utbildningssamordnare, chefsforum, personalaktiviteter och friskvård.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Säkerställa god organisatorisk och social arbetsmiljö. Ansvarsfullt företagande för trygghet. Goda anställnings- och arbetsvillkor. Möjlighet till friskvård och sociala aktiviteter. Gott samarbete mellan företaget och fackliga organisationer. Utvecklingsmöjligheter. Skapa intresse och förståelse för vår verksamhet/arbetslivet.

Dialogform: Ägardirektiv, bolagsstämma policys, ägardialog, styrelsemöten, finanskommitté, koncernledning, Vd och ordförandeträffar, koncernbudgetberedning, Bokslutsdialog.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Långsiktig stabil avkastning. Biologisk mångfald. Klimatpåverkan. Uppfylla ägardirektivet. Bidra till en god samhällsutveckling. Arbete mot social utsatthet och välfärdsbrott. Socialt ansvarstagande mot utsatta grupper.

Vilka: Kreditinstitut, organisationer som ger ekonomiskt stöd, Borlänge kommun.

Dialogform: Årsredovisning, finansiella rapporter, dialog med kreditinstitut, dialog med finansiella rådgivare, ansökningar för ekonomiskt stöd, finanskommitté.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Långsiktig och stabil ekonomisk förvaltning. Stabila fastighetsvärden. Åtgärder för att anpassa fastigheter till följd av klimatförändringar. Låg energianvändning på våra fastigheter. Kvalitetssäkrad redovisning.

Vilka: Hyresgäster bostad, hyresgäster lokal, hyresgäster student, externa uppdragsgivare.

Dialogform: Hyresgästundersökning, informationsbrev, sms, e-post, sociala medier och webb, fysiska möten i våra områden och kundcenter. Telefonsamtal, evenemang och aktiviteter, boinflytande, hyresförhandlingar, löpande möten och diskussioner med Hyresgästföreningen, förvaltningsavtal, uppföljningsmöten.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Trygga, säkra och underhållna bostäder och lokaler. Bostadsutbud utifrån efterfrågan. Hög kundnöjdhet (god service och bemötande). Transparent och rättvis uthyrning. Prisvärda bostäder och lokaler. Möjlighet att påverka boendemiljön. Lokaler som skapar möjlighet till verksamhetsutveckling/intäkter. Trygg och långsiktig fastighetsägare. Studenter: Upplevelser och samarbete med lokala företag. Studenter: Närhet till campus. Renovera varsamt för att hålla ned hyror.

Vilka: Högskolan Dalarna, Dalarnas Studentkår, andra allmännyttiga bostadsbolag, föreningar, privata företag och näringslivet, kommunala verksamheter, koncernbolag, försäkringsbolag, upphandlingspartners; UHC, Adda, HBV, Sveriges Allmännytta, återbyggdepån, företagshälsovård.

Dialogform: Nätverksträffar, workshops och möten, utbildningar, upphandlingar, försäkringsärenden, enskilda ärenden.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Studentbostäder i balans med behov. Samarbete Falun/Borlänge kring bostäder och att bidra till att attrahera studenter till Dalarna. Samarbete/sponsring med motprestation. Underhållna och välskötta fastigheter. Skötsamma hyresgäster. Samarbeten byggprojekt. Samarbete kring Högskolan Dalarna.

Vilka: Borlänge som stad, borlängebor, bostadssökande, media och press, företag och organisationer.

Dialogform: Press och andra PR-kanaler, info via tunabyggen.se och sociala medier, marknadsföring, marknadsundersökningar.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Seriös aktör på bostadsmarknaden. Trygghet och säkerhet i våra områden. Socialt ansvarstagande. Bostadsutbud utifrån efterfrågan. Transparent och rättvis uthyrning. Arbete mot välfärdsbrott. Cirkulär materialanvändning och materialval. Hög nivå på vårt hållbarhetsarbete.

Vilka: Konsulter, ramavtalsentreprenörer, övriga entreprenörer, tjänste- och varuleverantörer.

Dialogform: Upphandlingar, löpande dialog och möten, avtalsuppföljning, intern och extern revision, koncernsamverkan.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Upphandling enligt LOU. Seriös byggherre med långsiktig
planering. Cirkulär materialanvändning och materialval. Samverkan. Höga krav på arbetsvillkor, arbetsmiljö och antikorruption. Uppföljning mot avtal. Gynna lokala företag. Höga krav på hållbara material.

Vilka: Hem- och bostadslösa, personer med funktionsnedsättning, etniskt utsatta grupper, barn/ungas rättigheter, andra grupper med speciella behov, hyresgäster som lever på marginalen, arbetslösa/ lågutbildade, människor i utanförskapsområden.

Dialogform: Samarbeten med kommunen i olika grupper, daglig dialog med våra medarbetare.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Sociala bostäder. Samarbete med kommunen. Möjlighet
till betalningsplan. Tillgängliga bostäder. Fritidsaktiviteter för barn och unga. Transparent och icke-diskriminerande uthyrning. Möjlighet till praktik och jobb.

Vilka: Kronofogden, Miljökontoret, Byggnadsnämnden, Länsstyrelsen, Hyresnämnden och Hyresmarknadskommittén, blåljus (Polis, räddningstjänst m.fl.), Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan, Lantmäteriet, Boverket, Skatteverket.

Dialogform: Inspektioner, uppföljning enskilda ärenden, dialog vid händelser, remisser, dialog i samband med ansökan och beslut, förebyggande samarbeten kring trygghet m.m., lagbevakning.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Lagefterlevnad. Personalnärvaro i våra områden. Tillgänglighet till fastigheter och kontakt med oss. Gott samarbete.

Vilka: Luft, mark, växter/natur, djurliv, vatten.

Dialogform: Organisationer och myndigheter som representant i olika natur- och klimatfrågor, Borlänge kommuns miljöstrateger.

Väsentliga hållbarhetsfrågor/förväntningar: Ökad biologisk mångfald. Låga utsläpp av växthusgaser. Minskad energiåtgång under byggnadens hela livslängd. Låga koldioxidutsläpp vid framställande av material vi köper in. Låga utsläpp av luftföroreningar. En bra avfallshantering som främjar kretslopp. Mer återbruk och återvinning. Minskad energi- och vattenförbrukning. Minska ljusföroreningar.

Väsentlighetsanalys

I vår väsentlighetsanalys har vi identifierat och bedömt de hållbarhetsfrågor som är mest relevanta för Tunabyggen, våra intressenter och ur ett övergripande hållbarhetsperspektiv.

Hållbarhetsfrågorna får allt större betydelse och ska vara ett centralt fokus i vår dagliga verksamhet. Ett aktivt hållbarhetsarbete bidrar inte bara till en bättre miljö, utan också till långsiktig framgång och en starkare ekonomi. Genom medvetna val och beslut kan vi minska våra driftkostnader och samtidigt bidra till en bättre miljö för framtida generationer.

De mest väsentliga hållbarhetsfrågorna har vi delat upp under rubrikerna social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, samt våra medarbetare och arbetsmiljö.

Dessa frågor påverkar vår verksamhet på olika sätt och där det är möjligt, kopplar vi dem till specifika globala mål. Vi redovisar också resultatet av de mål vi satt upp för verksamheten i affärsplanen.

Social hållbarhet

  • Kundnöjdhet
  • Vår marknad och bostadsförsörjning
  • Trygghet och trivsel

Ekologisk hållbarhet

  • Klimat
  • Energi
  • Miljökrav i upphandlingar
  • Avfall, återvinning
  • Biologisk mångfald

Ekonomisk hållbarhet

  • Affärsmässig samhällsnytta
  • Ekonomiskt hållbara fastigheter
  • Finansiering och långsiktighet

Våra medarbetare och arbetsmiljö

  • Nöjd medarbetarindex (NMI)
  • Värdegrund
En översikt över symbolerna för de 17 globala målen.

Social hållbarhet

Som allmännyttigt bostadsbolag är vår uppgift att kunna erbjuda ett varierat utbud av bostäder, för alla samhällsgrupper. Vi strävar efter att skapa trygga boendemiljöer i samarbete med föreningsliv, myndigheter och kommun. Vårt arbete bidrar till gemenskap och en hållbar samhällsutveckling.
Vi är inte enbart ett bostadsbolag utan också en arbetsgivare. Det ligger i vårt ansvar att skapa ett hållbart arbetsliv genom att arbeta med ledarskap, medarbetarskap, friskvård och balans i arbetslivet.

Vår marknad och bostadsförsörjning

Efter ett par år med en nedåtgående trend såg vi under 2024 en positiv utveckling på vår uthyrning. Första halvan av året hade vi en stadig ökning av vakanta lägenheter, och som lägst hade vi en uthyrningsgrad på drygt 95 %. Vid halvårsskiftet vände trenden och snittet för vår uthyrningsgrad landade på 97 %, vilket var i nivå med föregående år.

Den vikande marknaden har medfört att vi har behövt anpassa våra arbetssätt till en mer uppsökande verksamhet och en mer aktiv uthyrningsprocess. Detta har resulterat i färre vakanta lägenheter. Dessutom har vi märkt av en viss ökning i efterfrågan på bostäder.

I september lanserade vi uthyrningen av vår nybyggnation vid Läroverksvallen på Hagalund. Intresset för bostäderna var stort, och vi såg att efterfrågan sträckte sig även utanför Borlänge. Trots detta fortsätter befolkningsmängden i Borlänge att minska. Det märks särskilt i våra större områden som Tjärna Ängar, Bullermyren och Jakobsgårdarna. Utflyttningen är högre än inflyttningen och födelseöverskottet är negativt.

Under året har våra renoveringar av äldre bestånd fortsatt medan vi har pausat renoveringar av enskilda lägenheter, där vi har sett en låg efterfrågan. Planerna för framtida nybyggnationer har också satts på paus med bevakning av marknaden för att kunna möta upp för framtida efterfrågan.

Kundnöjdhet

I slutet på året skickades vår digitala hyresgästenkät till våra hyresgäster. 1 719 hyresgäster tyckte till om sitt boende. Sedan föregående mätning 2022 visar undersökningen på en generell förbättring. 86 % svarade positivt, för den övergripande kundnöjdheten, jämfört med 83 % i enkäten 2022.

Undersökningen visar mest positivt resultat för tryggheten och trivseln i lägenheten tillsammans med bemötandet av vår personal. Hyresgästerna ger lägre betyg till skötseln av tvättstugor och gemensamma utrymmen. Ledningen och verksamheterna fortsätter jobba med resultatet för att utveckla vårt arbete till att bli ännu bättre.

I vår bostadskö
27 449 (26 760) personer, varav 4 810 personer, det vill säga 18 % redan bor hos oss.

Studentbostäder

Högskolan Dalarnas attraktivitet är viktig för Borlänge och för regionen. Våra studentbostäder som riktar sig till studerande vid Högskolan Dalarna är ett komplement till våra ordinarie bostäder. Studentbostäderna är viktiga för Högskolan och studenterna. Vi samarbetar tätt med Högskolan, Studentkåren, Borlänge- och Falu kommun samt Kopparstaden i olika grupperingar med fokus på arbetsliv, fritid och bostad för högskolestudenter.

Bostadsgaranti

Högskolan Dalarna, Tunabyggen, Kopparstaden och kommunerna i Falun och Borlänge har under året gemensamt slutit avtal om en bostadsgaranti för studenter. Syftet med bostadsgarantin är att erbjuda studenter tillgång till en bostad även när utbudet av studentbostäder är begränsat. Det skapar trygghet för studenterna inför terminsstart och en attraktiv studieort.

Under året har vi haft möjlighet att erbjuda alla studenter en trygg bostad. Högskolans flytt till centrum gav oss en ökad efterfrågan av studentbostäder under höstterminen.

Samarbetsavtal med föreningar

Tunabyggen tecknar årligen samarbetsavtal med föreningar och aktörer. Samarbetena ska utgöra ett ömsesidigt utbyte av goda värden och direkt, eller indirekt, ge ett mervärde för Tunabyggens bostadsområden och hyresgäster. Fokus är på aktiviteter och verksamheter som vänder sig till barn, ungdomar och föreningar, samt till aktörer som har ett socialt engagemang.

Tillsammans med föreningarna arrangerar vi varje år, under hela sommarlovet, aktiviteter i våra tre största områden. En aktivitetsledare anställdes med uppgift att vara Tunabyggens kontakt gentemot föreningarna och för att delta vid aktiviteterna. Under höstlovet arrangeras en skridskoaktivitet i Borlänge ishall tillsammans med konståkningsklubben.

Våra lovaktiviteter marknadsförs inom ramen för Borlänge kommuns Trevligt lov-koncept. Totalt deltog cirka 900 barn i våra aktiviteter, varav en tredjedel var flickor och två tredjedelar pojkar. Inom ramen för våra samarbetsavtal var Tunabyggen, under 2024, matchvärd vid fem tillfällen. Alla hyresgäster bjöds
in till dessa matcher.

Trygghet och trivsel i våra områden

I våra hyresgästundersökningar och genom daglig dialog med våra hyresgäster, är det tydligt att trygghetsfrågorna är viktiga. Vi genomför årligen trygghetsskapande åtgärder genom olika aktiviteter och genom tekniska lösningar. Exempel är förstärkt belysning, förändringar av utemiljön och säkrare låssystem. Vi uppmuntrar till gemenskap och trivsel mellan våra hyresgäster, genom att man kan söka trivselpeng för aktiviteter i våra bostadsområden.

Vår årliga kundundersökning visar att tryggheten och trivseln i områdena ökar, vilket är ett bevis på att vårt arbete har ett gott resultat. I slutet på året redovisades även resultatet från en trygghetsmätning som tagits fram i samarbete mellan Polisen, Örebro universitet och Borlänge kommun. Resultatet visar att tryggheten har ökat i Borlänges västra områden som Tjärna Ängar och Jakobsgårdarna. Minskad nedskräpning, förbättrad utemiljö och riktade aktiviteter för unga, tillsammans med kameraövervakning och ökad polisiär närvaro anses ligga bakom den positiva utvecklingen.

Bosocialt arbete

Vi bedriver vårt bostadssociala arbete med effektiva rutiner för att hantera aktuella ärenden. Vi samarbetar med Borlänge kommun, Polis samt andra myndigheter vid behov. Genom modellen EST (Effektiv samverkan för trygghet) kartlägger vi tecken på social oro, analyserar mönster och trender för att förebygga problem i våra bostadsområden. För att stärka det bosociala arbetet anställde vi under året ytterligare en bosocial samordnare. Vi har utökat vårt samarbete med kommunen för att skapa bättre hemmiljöer för utsatta personer. Tunabyggen tar ett stort ansvar inom dessa frågor.

Bostad först – en väg ur hemlösheten

Under året har skrivit kontrakt med sju hemlösa personer, genom ett samarbetsavtal med Borlänge kommun. Bostad först är en arbetsmodell för att hjälpa människor ur hemlöshet. I detta samarbete fortsätter vi att erbjuda lägenheter till hemlösa under 2025.

Ekologisk hållbarhet

Fastighetsbranschen står inför utmaningar att skapa förutsättningar för en mer hållbar miljö som gynnar kommande generationer. Fastighetssektorn står för cirka 22% av Sveriges utsläpp. Sektorn bidrar också till utsläpp utomlands genom de produkter vi importerar. Fastigheter påverkar miljön både under produktionsfasen och under fastighetens livslängd. Som fastighetsbolag har vi ett ansvar att minska våra totala utsläpp. För att nå våra miljömål arbetar vi med ansvarsfördelning och ett systematiskt arbetssätt. Inom Borlänge kommunkoncernen samverkar vi och arbetar aktivt utifrån Borlänges miljöstrategi.

Klimat

Klimatpåverkan utmanar oss på olika sätt både ur ett globalt och ett lokalt perspektiv. Som ett steg i rätt riktning amarbetar Tunabyggen med andra lokala aktörer inom Klimatneutrala Borlänge 2030. Målet är ett klimatneutralt, konkurrenskraftigt och hållbart Borlänge till år 2030.

Vi har inte fastställt den totala CO2e-siffran för 2024, då vi arbetar med att implementera ett nytt system som ska underlätta detta. Under året har vi tagit flera steg mot att minska våra totala CO2 utsläpp:

  • Installation av elbilsladdstolpar till hyresgäster.
  • Påbörjat beräkningar för våra klimatutsläpp för samtliga scope. Scope 1 direkt utsläpp och scope 2
    utsläpp energi. Scope 3 är indirekta utsläpp i så kallat uppströms och nedströms beroende på om de sker före eller efter den egna verksamheten.
  • Fjärrvärmens retur till varmvatten och uppvärmning är i drift på Läroverksvallen.
  • Ökat återbruk i våra projekt och i ordinarie underhåll.
  • Användning av återbrukat taktegel på fem hus.
  • Inlämning av returglas för våra fönster, vilket innebär att vi bidrar till att behålla kiselsanden som är en bristvara på vår jord.
  • Skärpta krav på återbruk och fossilfria drivmedel i våra upphandlingar.
  • Fossilfri fordonsflotta till 95 %. Utbyten av fordon sker enligt gällande koncernkrav till el eller biogas.

Inom ramen för vårt miljö- och kvalitetsledningssystem, ISO 9001 och 14001 har vi definierat våra betydande miljöaspekter. Här ingår energi, transporter och avfall. Vi genomför årliga mätningar av våra betydande miljöaspekter för att följa trender.

Energi

Den el vi köper är ursprungsmärkt och fjärrvärmen i Borlänge har i det närmaste varit fossilfri de senaste åren. Klimatpåverkan för varje enskilt fjärrvärmenät sammanställs av värmemarknadskommittén. Enligt den senaste mätningen 2023 var fjärrvärmen 98,5 % fossilfri.

Under året har vi fortsatt att montera in temperaturgivare i lägenheter. Vid årsskiftet hade 1 991 av våra lägenheter komplett mätning. Via givarna går det att identifiera brister i värmesystem och i klimatskal, som tak, ytterväggar, golv, fönster och dörrar. Detta skulle annars inte vara möjligt. Givarna blir ett viktigt verktyg för arbetet med värmebalansen inom varje byggnad. Vi har också gjort enskilda insatser i våra fastigheter som har gett goda resultat, till exempel installationer av termostater i Buskåker.

Från den 1 juli 2021 gäller kravet att installera IMD (individuell mätning och debitering) för varmvatten vid nybyggnation och omfattande renovering. Under året har Tunabyggen förberett för att införa IMD i ett antal fastigheter.

Som ett led i våra energisparåtgärder monterades AI-klimatstyrning av värme i två fastigheter på Betesgatan.

Vårt mål är att minska den totala energiförbrukningen med 10 % under perioden 2024-2027, med basår 2023. 2024 ökade den med 0,4 %. Det innebär att vi minskat energianvändningen med 2,2 % sedan 2020. Vår intensifiering av energiarbetet är därmed befogad och det är viktigt att engagera alla medarbetare.

Vi deltar i Allmännyttans klimatinitiativ. Målet för initiativet är en fossilfri allmännytta 2030 samt att energianvändningen ska minska med 30 % till 2030 (från 2007).

Vi arbetar löpande med byte av fönster, förbättring av isolering, byte av fläktar och pumpar, översyn av belysning och motorvärmare med mera.

Miljökrav i upphandlingar

Hållbar upphandling tar hänsyn till miljö, socialt ansvar och ekonomi. Sedan 2024 har vi ett nytt mål, att miljökrav ska ställas i samband med upphandling. Vi ställer bland annat krav på fossilfria fordon, återbruk, lärlings- och praktikplatser i alla upphandlingar. Genom att ställa dessa krav på minskade utsläpp, återvunnet material och bra arbetsvillkor i samband med upphandling bidrar vi till en hållbar framtid.

Avfall och återvinning

På Tunabyggen ser vi avfall och återvinning som en central del av vårt hållbarhetsarbete. Vårt mål är att skapa långsiktiga lösningar som gör det enkelt för våra hyresgäster att ta sitt miljöansvar.
Genom målmedvetna insatser har vi under året gjort stora framsteg:

  • Förbättrad information med tydliga skyltar i miljöhusen och uppdaterade sorteringsguider hjälper våra hyresgäster att sortera rätt.
  • Miljödagar ger hyresgäster möjlighet att lämna saker till återbruk och återvinning. Dagarna ger oss möjlighet att prata med hyresgäster om sortering, nedskräpning och andra miljörelaterade frågor.
  • Påbörjat fastighetsnära insamling av matfett på flera platser för att minska belastningen på avloppssystemet och återvinna en värdefull resurs.
  • Utökat antalet platser för textilinsamling. Vi samlade in cirka 53 ton textilier, en ökning med 22 ton jämfört med 2023.

Under 2024 reducerades avfallet med 5 %. Nu återstår 15 % för att nå målet om 20 % minskning från 2023 till 2027.

Från januari 2024 fick kommunerna ansvar för förpackningsinsamlingen. För oss innebär det en möjlighet att erbjuda våra hyresgäster full sortering i miljöhusen. Detta hoppas vi ska öka återvinningen och minska restavfallet. Dessutom finansieras en stor del av insamlingen av förpackningsproducenterna, vilket ger ekonomiska fördelar.

Vi tror att framgångsrik avfallssortering börjar i hemmet. Därför får nya och renoverade bostäder moderna sorteringskärl. I övriga områden delar vi ut sorteringskassar för att underlätta sorteringen. Vår satsning gör det enklare för hyresgästerna att sortera rätt, vilket minskar restavfallet och gynnar både miljö och ekonomi.

Återbruk i fokus

2024 tog vi återbruket till en ny nivå, vilket gav oss lokal, regional och nationell uppmärksamhet. Vi började använda en återbruksapp där vi inventerar material och produkter som kan återanvändas i stället för att kastas. Redan nu kan vi konstatera att vårt arbete överträffade alla våra förväntningar, då vi sparat nästan 30 ton CO2e i minskade utsläpp och över 2,2 miljoner kronor.
Genom samarbete med Dala Återbyggdepå lämnar vi in byggmaterial som vi inte själva använder. Till Ta till vara och Fritidsbanken lämnar vi möbler och sportartiklar från våra hyresgäster. Återbruk är en självklar del av vår framtid, bra för både miljö och ekonomi.

Biologisk mångfald

Den accelererande förlusten av biologisk mångfald måste hanteras samtidigt som klimatkrisen. En minskad mångfald leder bland annat till att effekterna av klimatförändringarna förvärras. Då vi har många fastigheter och mark, har vi också möjlighet att bidra till en ökad biologisk mångfald.

  • Tunabyggen har 6 400 kvm ängsmark. Under året kompetensutvecklade vi personal, så att vi kan sköta våra ytor med ängsmark på rätt sätt.
  • Planering gjordes för att ta ner cirka 30 döda almar i Hushagen, med återplantering. Arbetet genomförs under 2025.

Ekonomisk hållbarhet

Vi möter omvärldens och våra egna krav på ekonomisk hållbarhet med en god affärsutveckling och flexibel organisation. Vi tar ekonomiskt ansvar och har en långsiktig planering för att nå en effektiv förvaltning, samt är intäkts- och kostnadsmedvetna i alla led.

Affärsmässig samhällsnytta

Affärsmässighet innebär för oss, att balansera och kombinera det sociala ansvarstagandet och samtidigt göra ekonomiskt fördelaktiga affärer. Vi ska också utveckla vårt fastighetsbestånd för långsiktig lönsamhet. Att förvalta bostäder är vår kärnverksamhet, men vi tar även ett långtgående ansvar genom att vara en drivande samhällsbyggare. Vi är en ledande aktör i kommunen när det gäller att utveckla bostadsmarknaden.

Begreppet ekonomisk hållbarhet innebär för Tunabyggen att vara sparsam med både mänskliga och materiella resurser nu och i framtiden. En viktig del i detta är att upprätthålla god lönsamhet och finansiell stabilitet. Ekonomisk hållbarhet får inte ske på bekostnad av en minskning i natur- eller socialt kapital.

Ekonomiskt hållbara fastigheter

En avgörande faktor för en lönsam fastighetsutveckling är kunskapsbaserade beslut i all vår verksamhet. Varje investeringsbeslut är unikt, där varje investering ska vara lönsam innan beslut tas om genomförande. För att öka intjäningsförmågan har ett av Tunabyggens dotterbolag under några år tecknat externa förvaltningsavtal. Vi fortsätter att arbeta aktivt med att skapa förutsättningar för andra upplåtelseformer utöver hyresrätter i våra bostadsområden. Arbetet med att ta fram och utveckla en 10-årig underhållsplan fortgår löpande för att få ett precist och säkerställt beslutsunderlag. Tunabyggens fastighetsstrategi är en lika viktig del av vår ekonomiska långsiktighet. Där tar vi hänsyn tas till eventuell nyproduktion, rivning och konsolidering av fastigheter.

Finansiering och långsiktighet

Borlänge kommuns fullmäktigeförsamling beslutade om dokumentet Mål och budget, samt ägardirektiv för perioden 2024–2027 för Tunabyggen. Mål och budget innehåller följande ekonomiska mål:

  • Soliditeten för perioden 2024–2027 får inte understiga 10 %. Vid år 2033 ska soliditeten vara minst 20 %
  • Räntetäckningsgraden för perioden 2024–2027 får inte understiga 0. Vid år 2033 ska räntetäckningsgraden vara minst 1,0.
  • Avkastning på totalt kapital för perioden 2024–2027 får inte understiga 3 %. Vid år 2033 ska avkastning på totalt kapital vara minst 5 %

För att möta kraven i ägardirektiven har Tunabyggens styrelse beslutat om en långsiktig strategisk plan för perioden 2024 – 2029. Bolaget omfattas av kommunkoncernens finanspolicy och ingår i kommunens koncernkontosystem. Årligen beslutar styrelsen om en finansstrategi som grundar sig på den beslutade långsiktiga strategin.

Mål kapitalbindning

  • Minst 2 år
  • Målsättning att ligga på ca 3 år
  • Andel låneförfall max 25 - 30 % inom 1 år

För att uppnå målet

  • Anpassa förfallostruktur till ev. kommande försäljningar.
  • Refinansiering och nyupplåning mellan 1 - 2 år samt 2 - 7 år
  • Låneposter cirka 5 – 10 % av totalportföljens storlek

Mål räntebindning

  • Målsättning att ligga mellan 2 – 3 år
  • Andel låneförfall cirka 30-35 % inom 1 år

För att uppnå målet

  • Räntebinda minst 700–800 Mkr inom intervall 3–6 år inom 12 mån.
  • Vid ränteförfall eller nyupplåning tas hänsyn till strategin för att uppnå målet inom 12 mån.

Avvikelse från strategin kan tillfälligt ske om det råder gynnsamma lägen på kreditmarknaden.

Tunabyggens borgensram omprövas årligen och uppgår till 2 850 Mkr. På bokslutsdagen var 2 730 Mkr utnyttjat av fastställd borgensram, den genomsnittliga räntan 2,75 procent, räntebindningstid 2,40 år och kapitalbindningstid 3,29 år.

Tunabyggen är i behov av framtida ökade resultat för att på sikt vända det negativa resultatet för att uppnå de ekonomiska målen. Det är viktigt att se över kostnader och att optimera intäkterna för att kunna möta ökade ränte-, fjärrvärme, el-, renhållningskostnader samt borgensavgifter under kommande år. Tunabyggens planerade investeringar i nyproduktion och renoveringar beräknas till cirka 360 Mkr 2025. Försäljning av fastigheter finns fortsatt med i Tunabyggens strategiska plan när priset på marknaden blir det rätta, vilket kan leda till amortering av lån. Under 2025 är Tunabyggen i behov av refinansiering med cirka 300 Mkr. Stort underhållsbehov på befintliga fastigheter samt krav på försäljning av fastigheter påverkar bolagets intjäningsförmåga.

Digitalisering

Digitalisering är en central del av Tunabyggens vardag och framtid. Den skapar möjligheter för effektivare förvaltning, bättre service och hållbarare fastigheter. Genom smarta digitala system kan vi optimera drift och energianvändning, samt förenkla administration. Vi kan också förbättra kundupplevelsen och skapa mer hållbara boendemiljöer för våra hyresgäster.

Våra hyresgäster har fått en ny kommunikations-operatör. Det innebär ett brett utbud av tjänste-leverantörer i vårt bredbandsnät. De får flera gratistjänster, enkel internetuppkoppling och ett gratis IPTV-utbud med cirka 15 kanaler. Dessutom finns en playtjänst för att se TV via smartphone eller surfplatta.
Internt har vi ett nytt telefoniavtal med lägre kostnader och tillgång till 5G. Vi har även arbetat med informations- och cybersäkerhet under året.

Utvecklingen inom AI går snabbt, och det är viktigt att vi kontinuerligt utforskar nya digitala lösningar för att effektivisera vår verksamhet och möta morgondagens krav. Därför deltar vi i olika forum för att sätta oss in i hur vi på bästa sätt kan använda oss av AI för att optimera vår verksamhet.

Vi har redan nu tagit klivet in i AI-baserade system för att minska vår klimatpåverkan i några utvalda fastigheter. Genom AI-klimatstyrning kan vi optimera energianvändningen, sänka driftkostnader och samtidigt förbättra inomhusklimatet för våra hyresgäster.

Våra medarbetare och arbetsmiljö

Medarbetarskap

Våra medarbetare och vår företagskultur är viktigt för oss på Tunabyggen och vi har satsat på att stärka medarbetarskapet. Arbetet med vår värdegrund och att stärka våra ambassadörer i sitt arbete fortsätter. Värdegrunden ska visa vägen för hur vi förhåller oss till varandra och vägleda oss i de beslut vi fattar.
Vikten av ett gott ledarskap, väl genomförda medarbetar- och lönesamtal är viktigt för att helheten ska bli bra och vi kommer att arbeta för att stärka detta ytterligare.

Jämställdhet, likabehandling och mångfald

Tunabyggen värnar om att kvinnor och män ska ha samma förutsättningar till utveckling och inflytande i sin roll. För att säkerställa att våra medarbetare har jämställda löner genomförs en årlig lönekartläggning.
Relationen med våra fackliga parter och skyddsombud är god och vi träffas kontinuerligt i samverkansforum. På årets första möte genomförs den årliga uppföljningen av vårt arbetsmiljöarbete och vårt arbete med likabehandling.

Vår ambition och grundsyn är att vi ska vara en öppen och inkluderande arbetsplats som främjar mångfald och tillvaratar olikheter. Vid våra samverkansmöten följer vi även upp statistik avseende bland annan sjukfrånvaro och tillbud samt diskuterar övriga arbetsmiljöfrågor.

Det finns flera tydliga exempel på att vår arbetsplats gynnas av att medarbetarna har olika bakgrund, synsätt och erfarenheter.

Medarbetarundersökningar

Årligen genomförs en medarbetarundersökning. Den ger oss viktig information om hur våra medarbetare upplever sin vardag och hur den organisatoriska och sociala arbetsmiljön är. Vi har en bra svarsfrekvens och våra chefer har ett uppdrag att arbeta vidare med avdelningarnas resultat, för att utveckla och förstärka våra arbetssätt och arbetsmiljö.

Medarbetare har tillgång till att rapportera missgynnsamma situationer och arbetsförhållanden till respektive chefer eller HR-avdelningen, samt anonymt genom kommunens visselblåsarfunktion. Införande av slumpmässiga alkohol- eller drogtester har varit ett ytterligare sätt att stärka oss som arbetsgivare och har tagits emot positivt av både medarbetare såväl som våra fackliga parter.
Inom kort införs pulsmätningar för att kunna mäta i realtid hur våra medarbetare upplever olika situationer och beslut.

Introduktion och information

När vi välkomnar en ny medarbetare har vi en omfattande introduktion, med stöd av en digital on boarding och även en digital lärplattform. Dessa säkerställer att medarbetaren tar del av viktig information och utbildning, som man också kan repetera. Vi vill att våra medarbetare ska vara informerade och arbeta i olika kanaler som vårt intranät, återkommande informationsmöten med VD i både fysisk och digital form samt regelbundna avdelningsmöten.

Risk, hot och våld

Riskbedömningar uppdateras kontinuerligt i dialog med skyddsombud och våra medarbetare utbildas i hur vi bemöter hot och våld och även våld i nära relationer.

Friskvård

För att skapa balans i vardagen erbjuder företaget olika friskvårdsaktiviteter, friskvårdsbidrag, hälsoundersökning och aktiviteter genom vår personalförening. Vi vill uppmuntra och underlätta för våra medarbetare att lämna blod och erbjuder därför möjligheten att göra det på arbetstid.

Praktikanter

Tunabyggen tar emot praktikanter på olika nivåer och har utbildat medarbetare till handledare. Vi har även anställt studentmedarbetare och tar emot studenter som vill göra examensjobb hos oss.

Riskanalys

Tunabyggen arbetar aktivt med riskhantering. Analysen identifierar risker vi hanterar för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet enligt ägarens krav och för att nå våra mål. Att förstå risker och vad de kan få för konsekvenser om de skulle inträffa, är viktigt för att säkerställa att vi kan erbjuda trygga boenden och en bra vardag för våra medarbetare.

Ekonomiska risker

  • Likviditetsrisker
  • Kreditrisker
  • Refinansieringsrisker
  • Finansieringsrisker
  • Ränterisker

Åtgärder för att minimera risker:
Regleras av bolagets finanspolicy samt finansiella strategi.

Övergripande dokument är Kommunens finanspolicy som fastställer de riktlinjer och krav som bolaget ska följa.

Nyttjande av koncernens överlikviditet och kommunal borgen som säkerhet.

Åtgärder för att minimera risker: Samtliga våra fastigheter är fullvärdesförsäkrade.

Åtgärder för att minimera risker:
Alla medarbetare är försäkrade enligt gällande kollektivavtal.

Åtgärder för att minimera risker:
Löpande extern granskning av bolagets korruptionsförebyggande åtgärder och att dessa efterlevs.

En visselblåsarfunktion har etablerats för såväl kunder som medarbetare för att minska risken för att
korruption och oegentligheter ska förekomma i verksamheten.

Åtgärder för att minimera risker:

Bedömning av leverantörer görs utifrån ställda krav vid kvalificering av inkomna anbud.

Avtalsgenomgång genomförs för att säkerställa att båda parter är införstådda med vad som gäller under avtalsperioden.

Löpande avstämningsmöte sker under avtalstiden.

Andrapartsrevision med stickprovsgranskning genomförs.

Uppföljning av fakturor mot gällande avtal.

Åtgärder för att minimera risker: Säkerställa flödet från uppsagd/stoppad lägenhet tills den är uthyrd igen.

Åtgärder för att minimera risker:

Årlig fastighetsvärdering genomförs både externt och internt för att säkerställa så att det inte föreligger nedskrivning mot bokfört värde.

Vid större investeringar samt nyproduktion genomföras alltid en fastighetsvärdering för att säkerställa att investeringen ska genomföras eller inte.

Ekologiska risker

Åtgärder för att minimera risker:

Kommunikation med hyresgäster.
Samarbete med Borlänge Energi för att effektivisera avfallshanteringen.
Årlig uppföljning över avfallsdata, sortering och mängder.

Åtgärder för att minimera risker:

Årlig genomgång av våra fastigheter för att nå bästa effekt.
Installerar tempmätare i alla fastigheter.
Vid nybyggnationer och ROT renoveringar installeras IMD.

Åtgärder för att minimera risker:

Mätningar genomförs av OVK, radon och inomhustemperatur.
Åtgärder utförs vid behov.

Sociala risker

Åtgärder för att minimera risker:

Tydliga uthyrningsregler och rutiner för andrahandsuthyrning.
Egna kontroller och uppföljning vid misstanke.
Samarbete med koncern och sociala myndigheter.

Åtgärder för att minimera risker:

Åtgärder genomförs utifrån resultatet av hyresgästenkäten.
Egen kompetens och fokus på bosociala frågor.
Samarbete med kommun, myndigheter och nätverk.

Medarbetare och arbetsmiljörisker

Åtgärder för att minimera risker:

Analys av kompetensbehov.
Kompetensutveckling.
Rekrytering.
Behålla medarbetare med rätt kompetens.
Säkerställa hur medarbetarnas tid och kompetens används.

Åtgärder för att minimera risker:

Kvalitetssäkra och utveckla rekryteringsprocess och annonsering.
Arbeta strategiskt med praktikanter med flera.
Utveckla egen personal.

Åtgärder för att minimera risker:

Tydliga policys och rutiner.
Medarbetarundersökningar.
Skyddsronder.
Riskbedömningar.
Ergonomigenomgångar.
Medarbetarsamtal.

Senast uppdaterad: