Kundenkäter
Dina synpunkter är viktiga för oss, då vi arbetar med att förbättra vår service till dig som hyresgäst.
Dina synpunkter är viktiga för oss!
Det är viktigt för oss att göra kundenkäter, då svaren visar vad du som hyresgäst tycker att vi är bra på och vad vi kan förbättra i vår service till dig. Vi sammanställer och analyserar alltid resultatet för att se vad vi ska lägga fokus när det gäller underhåll, förvaltning och service framöver. Vi ser också regelbundet över hur vi arbetar för att få in olika typer av kundsynpunkter.
Olika typer av undersökningar och enkäter
Vi genomför olika kundenkäter regelbunden och i olika situationer, till exempel:
- Stora hyresgästenkäten, vart annat år.
- Inflyttningsenkät vid nyproduktioner.
- Enkät efter större renoveringsarbeten.
- Uppsägningsenkät, som du får en tid efter att du sagt upp din lägenhet. Också du som flyttar till en annan lägenhet hos Tunabyggen får denna enkät.
- Kundenkäter för våra förvaltningsuppdrag.
I första hand skickas våra undersökningar och enkäter ut digitalt, men vår stora hyresgästundersökning brukar också finnas tillgänglig på papper.
Resultat kundenkät 2022
Av 4461 utskickade enkäter fick vi in 1842 svar. Det var alltså 41% som svarade, vilket är mycket bra! Alla våra bostadsområden är representerade.
Kundnöjdhet
På vår fråga: Vad är ditt sammanfattande omdöme om Tunabyggen? svarade 83% positivt, dvs mycket bra eller ganska bra. I Tunabyggens affärsplan har vi satt målet att kundnöjdheten ska ligga på minst 85% år 2026. För att nå vårt mål kommer vi att arbeta med olika åtgärder där ni hyresgäster tycker att vi borde göra ett bättre jobb.
Trivsel
När det gäller våra hyresgästers trivsel ser vi att trivseln i lägenheten ligger fortsatt högt på 87% och att trivseln i kvarteret/bostadsområdet också ligger högt på 85%. Däremot är det sämre med trivseln i trappuppgången/huset, som ligger på 72%.
Trygghet
Trygghet är en viktig del i välmående och allmän trivsel. När det gäller den personliga tryggheten i lägenheten ligger vi högt med 89%. Den personliga tryggheten i området är också många nöjda med, 82%, medan nöjdheten med i gemensamma utrymmen sjunker till 69%. Något vi självklart kommer att jobba vidare med!
Högst nöjdhet
90% är nöjda med hur man blivit bemött av Tunabyggens personal och tätt inpå ligger den personliga tryggheten i lägenheten med 89%.
Lägst nöjdhet
Olika typer av skötsel ligger lägst i nöjdhet i undersökningen där endast 48% är nöjda med skötseln i tvättstugan, och 64% är nöjda med skötseln av soputrymmen.
Här vill vi åter lyfta att delar av denna skötsel är just ditt ansvar som hyresgäst! Det är nämligen du som ska lämna tvättstugan i fint skick efter dig. Det samma gäller när du lämnar och sorterar dina sopor.
Fortsatta åtgärder
Efter enkäterna analyserar vi resultatet för att se vad vi ska lägga fokus på när det gäller underhåll, förvaltning och service framöver. För självklart vill vi bli en så bra hyresvärd som möjligt!