Till innehållet
Till innehållet

Frågor och svar om bredband och tv

Tunabyggen har upphandlat Telia och Tele2 som operatörer för bredbandstjänster och kabel-tv. Här följer frågor och svar om hur det berör dig som hyresgäst. Observera att informationen gäller de flesta av våra hyresgäster – det finns ett fåtal adresser som har andra lösningar och som inte omfattas av informationen.

 

Jag har kabel-tv, hur fungerar det för mig?
- Om du har tv och/eller Internet via antennuttaget (Tele2) behöver du inte göra något. Kabel-tv fortsätter att ingå i hyran och du kan fortsätta använda dina tjänster. Du har alltid HD-kvalitet både i din tv och via Tele2:s app.

Om du i stället vill använda den nya kostnadsfria tv-tjänsten från Telia, eller både och, kan du aktivera den via telia.se/aktivera.

Jag har har tv/internet och/eller telefoni via fibernätet, hur fungerar det för mig?
- Om du idag använder bredband, tv eller andra tjänster via fibernätet kan du fortsätta använda dem . Om du vill beställa nya eller ändra dina tjänster efter bytet gör du det via Telia/Zitius självbetjäningsportal zmarket.se.

Zmarket.se erbjuder ett brett utbud av leverantörer och tjänster för tv, bredband och telefoni.

Telias kostnadsfria tv-tjänst som ingår i gruppavtalet aktiverar du via telia.se/aktivera, där du också beställer den kostnadsfria tv-boxen.

Vad är en kommunikationsoperatör?
- Kommunikationsoperatören ansvarar för driften av det öppna fibernätet och att skapa förutsättningar för ett brett utbud av fibertjänster genom att sluta avtal med olika nationella och lokala tjänsteleverantörer.

Varför har Tunabyggen bytt kommunikationsoperatör?
- Vi genomför upphandlingar med jämna mellanrum där flera leverantörer får lämna anbud. Det företag som bäst lever upp till kraven i upphandlingen blir vår nya leverantör.

Eftersom vårt avtal med Borlänge Energi/Borlänge Stadsnät löpt ut har vi under 2023 gjort en ny upphandling och valt Telia med varumärket Zitius som kommunikationsoperatör för bredband och Tele2 för kabel-tv..

När byter Tunabyggen till Telia och Zitius?
- Övergången till Telia och Zitius Har skett successivt under 2024 och omfattar nu alla våra hyresgäster med några få undantag.

Blir det någon skillnad med Telia och Zitius som kommunikationsoperatör?
- Telia kommer via varumärket Zitius att tillhandahålla ett fortsatt brett utbud av tjänster för bredband och telefoni till Tunabyggens hyresgäster genom Zitius självbetjäningsportal zmarket.se och telia.se/aktivera.

Vad är Telia Play?
- Streamingtjänsten Telia Play ingår i alla Telias tv- och streamingpaket så att du kan ta med ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt tv-innehåll var du vill, när du vill, både hemma i hela bostaden och i hela EU/EES.

Tele2 Play är Tele2:s motsvarighet.

Var vänder jag mig med frågor?

Telia/Zitius tjänster:
• Aktivera "Tv och streaming Bas" på telia.se/aktivera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
• Lös ditt ärende online på Mitt Telia
• Läs mer på telia.se/merinfo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
• Besök någon av Telias butiker
• Ring Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

Telia legitimerar alltid sina kunder i butik, via telefon eller på telia.se.

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bankID rekommenderas du att beställa en personlig kod. Läs mer på telia.se/id Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.

Tele2:s tjänster:
Tele2 Kundservice når du på telefon 90 222 eller tele2.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Du kan också kontakta din tjänsteleverantör.


Länk

Senast uppdaterad: